onsdag 23. februar 2011

Fattigmannssølv.........

Fattigmannssølv er dekorert glass som ser ut som sølv. Gjenstandene har dobble vegger som er dekt med sølvnitrat. På 1800-tallet folierte de glasset med kvikksølv. Løsningen ble helt gjennom et hull i bunnen,som ble forseglet med en propp for at det ikke skulle oksidere. Slik kan en derfor se om fattigmannssølvet er gammelt eller nytt. Jo tyngre fattigmannsølvet er, jo eldre sies det å vere..... Disse fattigmannssølv gjenstandene er noe av det kjæreste og fineste jeg eier. De er kjøpt på forskjellige bruktbutikker her til lands. Men tilgjengeligheten er større i utenlandske butikker. Det er forholsvis stive priser på disse gjenstandene,...men det er verdt hver eneste krone. Skjønnhetene kan nesten ikke samenlignes med allt i fattigmannssølv som en finner i alle(!)butikker. Snart går vi vel lei av alt dette,nye trender tar over og en hel masse fattigmannssølv blir veldig billig på loppiser rundt om kring. Men,...ikke disse skattene mine,de kommer aldri dit!

Dere der ute har sikkert også de fineste gjenstander som ikke følger trendene,men forblir i hjemmet "åkkesom". Hvike???(om jeg får spørre)

(opplysningene om fattigmannssølvet er hentet fra en internettside som jeg ikke husker navnet på,...for det er en stund siden jeg skrev det ned:()

Ha en fortsatt fin kveld!
Wenche

2 kommentarer: